Vanliga frågor

Vad har ni för öppettider?

Linjen är öppen dygnet runt.

Är jag anonym?

Ja, du är alltid anonym. När du lagt på luren försvinner alla meddelanden.

Vad innebär det att ringa på 020-nummer?

Det är alltid helt gratis att ringa alla 020-nummer enligt Lagen om Elektronisk Kommunikation som PTS ansvarar för. 020-samtal syns inte på din telefonräkning.

Hur länge får man prata innan det bryts?

Vi har en säkerthetsspärr på maximialt 120 min/samtal.

Hur hörs jag tydligast och bäst när jag ska prata in mina meddelanden i Prata Privat?

Sitt ostört och bekvämt. I Prata Privat kan du alltid enkelt trycka 1:an för att höra ditt inspelade meddelande och 3:an för att spela in på nytt. Tryck 2 om du är nöjd och vill skicka iväg det. Följ röstens instruktioner och du märker hur lätt det är.

Hur många kan ringa in samtidigt?

120 personer kan samtidigt ringa in på Prata privat och Grupprummen.

Kan jag hitta någon som jag tappade kontakten med?

Alla meddelanden raderas när du avslutar samtalet. Om du vill, kom gärna överens om att ni kan höras vid en ny tidpunkt, eller kanske byta mejladresser som första steg till en vidarekontakt utanför Baraprata.

Hur fungerar gruppsamtal i Grupprummen?

Max 8 personer kan samtala i varje rum. Våra volontärer tittar in med jämna mellarum för att hälsa och att stämningen håller god ton.
Om någon i grupprummet beter sig illa blir man bortkopplad.
Upprepas beteendet blir man avstängd från tjänsten.

Vad gör jag om ingen mer än jag är i Grupprummen?

Du kan alltid vänta tills någon kommer in, eller trycka stjärna för att komma till huvudmenyn. Där kan du lätt välja att besöka ett annat rum. Trycker du 5 i huvudmenyn kommer du till “Prata Privat” där du kan skicka meddelanden och prata enskilt med andra på linjen.

Kan man anmäla någon som är otrevlig på linjen?

Det finns 3 sätt för dig att ta kontakt med oss:

  1. Om du tycker någon beter sig illa i Grupprummen, kan du trycka 9 för att skicka en notis till vår kundtjänst.

  2. Under samtal i Prata Privat kan du trycka 8 och lämna ett röstmeddelande till kundtjänst.

  3. Känns det bättre att maila kan du göra det från vårt kontaktforumlär.

Varför kommer jag inte fram på numret?

Det kan vara tekniskt fel på mottagningen eller hos din teleoperatör som kopplar upp ditt samtal mot oss. Du kan enkelt kolla Driftinformation hos respektive teleoperatör via Telia, Tele2 (mobil), Tele2 (fastnät), Telenor, Tre (3).

Har du en känslig smartphone som gör ofrivilliga knappval åt dig, pröva att ringa från en annan telefon, eller att titta på din smartphone samtidigt som du knappar in ditt val.

Har vi teknikproblem på Baraprata kommer du att få information via hemsidan eller mail. Tutar det upptaget kan det vara fullt på linjen. Försök om en stund igen.

Finns det risk för bedrägerier?

Denna risk finns alltid men är lätt att undvika. Tänk på att vara försiktig med att dela ut ditt efternamn, adress, mobilnummer. Framförallt inte kort– och bankinformation. Skicka inte pengar till någon du kanske fattar tycke för men inte känner.

Skickar ni ut reklam?

Vi spammar dig inte med reklam. Men det kan hända att du får erbjudande och information om tjänstens funktionalitet av oss via sms. Du kan alltid och enkelt avsäga dig vidare sms från oss.